La LSH promou la implicació de centres educatius, empreses i administracions públiques locals per accelerar la transició a un modelo econòmic i social més responsable i respectuós amb el medi ambient amb el focus a les noves generacions.
Viladecans, 25 de març de 2021– Matemàtiques, idiomes i lectoescriptura son alguns dels continguts que estan presents a tota l’ educació obligatòria. Tot i això, segons un estudi realitzat por Microsoft, més del 65% de l’alumnat actual de primària treballarà a posicions que encara no existeixen. Per fer front a aquest escenari es promouen també habilitats com la comunicació, la creativitat, les capacitats digitals o el treball en equip, però no son suficients per a fer front als reptes de futur als que faran front els joves a l’edat adulta. Cal incorporar la perspectiva sostenible.
L’ Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides (ODS) són, des de 2015, un excel·lent marc per accelerar la transició necessària cap a la sostenibilitat integrant els àmbits econòmic, social i ambiental. Les empreses i institucions estan accelerant la incorporació de la sostenibilitat al seu portafoli, gràcies al llenguatge comú dels ODS. Malgrat aquests avenços, aquest concepte continua sent molt desconegut per a una gran part de la ciutadania. Segons un estudi realitzat per Ebay, el 53% dels espanyols desconeix què son els ODS i l’Agenda 2030.
Actualment el professorat pot accedir a programes ambientals i tallers d innovació, entre d’altres que es faciliten als centres educatius, però no es promouen coneixements i metodologies en relació a l’Agenda 2030 de manera integrada, repercutint en un gran desconeixement de l’alumnat cap aquests temes. La sostenibilitat, especialment en relació a l’Agenda 2030, s’ explica puntualment, es treballa per iniciativa pròpia del professorat o com a molt amb algun taller o formació programada en el marc d’un Ajuntament o una ONG.
Acostuma a haver un buit de coneixement per no incorporar l’Agenda 2030 al centre educatiu de manera generalitzada, però establint objectius, de manera que les joves generacions puguin aprendre a la vegada que practiquen generant impacte de proximitat, entrenant per quan hagin de desplegar aquests aprenentatges a l’edat adulta. Es el que la LSH defineix com “sosteniHABILITAT” que incorpora coneixements, tecnologia, habilitats i pràctica en relació amb
la sostenibilitat.
La Lliga de la SosteniHABILITAT té com a propòsit accelerar la transformació cap a un model més sostenible des de l’educació, focalitzant-se a les noves generacions. No es centra exclusivament en els centres educatius: considera imprescindible implicar a empreses i administracions públiques, especialment en relació a l’àmbit local, que aposten fermament per l’Agenda 2030. Per aquest motiu el moviment LSH actualment està mantenint converses amb diferents organitzacions públiques i privades i ja està sumant organitzacions de referència, com Unilever, amb una aposta real per a la sostenibilitat i el desplegament dels ODS.
La primera fase es centrarà una iniciativa pilot i un estudi, treballant al costat de claustres de professors i AMPES, en funció de les prioritats del centre educatiu. El focus és l’ escola però no actua sola, convertint-se en un espai obert de diàleg i participació. Comptarà amb un equip multidisciplinar facilitador i la implicació de diferents agents.
Amb paraules d’ Imma Pérez, directora de Nottopic i impulsora de la iniciativa”, La Lliga de la SosteniHABILITAT és un plantejament que no existeix a Espanya però que resulta molt necessari. Per aquest motiu estem preparant un pilot: volem demostrar que el model i la metodologia funcionen, implicant sempre al centre educatiu, les empreses i les organitzacions públiques locals per construir un full de ruta il·lusionant i concret que permeti desplegar la
sostenibilitat amb una visió connectada, de manera que tothom pugui comprendre fàcilment els
seus beneficis”.
Ana Palencia, Directora de comunicació i sostenibilitat d’ Unilever Espanya afirma que “La companyia porta molts anys desenvolupant programes a centres educatius, especialment en relació als hàbits saludables o l’autoestima en el marc de l’estratègia de sostenibilitat. A més, creiem fermament que les generacions més joves son grans ambaixadors del canvi”.
Xavier López, especialista en aliances estratègiques i economia social, ho té clar “Cal donar veu a les persones més joves i animar-les a liderar la transformació, però és rellevant tenir present que no es tracta solament del seu futur, també és el nostre. És una qüestió de compromís que des d’avui ens beneficia a totes les persones i a totes les organitzacions. Hem
de ser facilitadors del canvi positiu”.
La LSH promou un manifest relacionat amb “els 10 porqués” o raons per actuar, entre les que destaquen la necessitat d’incorporar la sostenibilitat de manera estructural a l’àmbit educatiu adaptant continguts a cada edat de l’alumnat, la urgència de tenir una visió compartida entre les escoles i les oportunitats que es deriven per millorar l’ocupabilitat de les
joves generacions, especialment cap a professions relacionades amb indústria verda o impacte social.
Tal com diu l’Unesco en relació a la signatura de l’ Agenda 2030 “Tenim l’oportunitat de situar la sostenibilitat al centre de l’educació i cal aprofitar-la”.
Sobre “La Lliga de la SosteniHABILITAT” (LSH)
Iniciativa que promou el desenvolupament d’ habilitats per a la sostenibilitat a l’ educació de nens, nenes i joves, generant impacte positiu a la seva comunitat.
Per a més informació https://laligadelasostenihabilidad.es
Persones de contacte:
Imma Pérez, + 34 664848947
immaperez@laligadelasostenihabilidad.es
David Medrano + 34 607 61 88 84
david@laligadelasostenihabilidad.es
Sobre Unilever
Unilever és una de les companyies líders a nivell mundial d’alimentació, cura de la llar i higiene personal amb presència a més de 190 països, arribant a 2,5 MM de consumidors al dia. Integra a 149.000 persones i treballadores, generant vendes per volum de 50.700 MM € al 2020. Més de la meitat de l’impacte de la seva activitat beneficia a mercats de països emergents i en vies de desenvolupament Unilever té més de 400 marques presents a llars de tot el món, incloent les insígnies icòniques com Dove, Lifebuoy, Knorr y Magnum, així com les noves marques entre les que es troben Love Beauty & Planet, Seventh Generation i The Vegetarian Butcher.
El nostre objectiu passa per ser líders mundials en negocis sostenibles i, d’aquesta manera, demostrar com el nostre model amb propòsit orientat al futur condueix cap a un creixement més gran. Tenim una llarga tradició corporativa vinculada a la responsabilitat i el progrés, des dels temps on el nostre fundador, William Lever, va llançar la primera marca amb propòsit del món, Sunlight Soap, fa més de 100 anys. Aquesta continua sent la nostra manera de treballar.
Unilever Compass, la nostra estratègia de negoci sostenible, s’ instaura per ajudar-nos a impulsar un creixement sostenible i responsable, al mateix temps que:
Millora la salut del planeta
Millora la salut, la confiança i el benestar de les persones
Contribueix a un món més just i socialment inclusiu
Encara queda molt per fer, estem orgullosos d’haver estat reconeguts com a líders sectorials de l’Índex de Sostenibilitat de Dow Jones i -per desè any consecutiu-, com l’empresa líder a l’enquesta GlobeScan/SustainAbility Sustainability Leaders de 2020.
Per obtenir més informació sobre Unilever i les seves marques, si us plau,
visiti http://www.unilever.es
Comentaris recents